Er zijn verschillende mogelijkheden waarop je (een gedeelte van) de kosten van de counselling vergoed kunt krijgen.
De vergoedingen en aanvullende premies voor counseling 2025 zijn bekend gemaakt door alle zorgverzekeraars.
Deze informatie kunt u via onderstaande link terugvinden:
Counseling vergoeding (update: 2025) - Zorgwijzer
Je dient zelf vooraf te informeren of de zorgverzekeraar de consulten geheel of gedeeltelijk vergoedt.
Hierbij kun je vermelden dat ik geregistreerd counsellor ben bij de ABvC (nr: 118272) en bij de RBCZ (nr: 220083R)
Persoons Gebonden Budgetten (PGB’s) kunnen vaak ook aangewend
worden voor begeleiding door een counsellor, ouderschapscoach.
Indien de sessies niet worden vergoed door de
zorgverzekeraar bestaat de mogelijkheid om counseling als aftrekpost aan te geven bij de inkomstenbelasting (onder de noemer psychosociale hulpverlening).
Afhankelijk van de hulpvraag is in sommige gevallen de werkgever bereid om in de kosten van een counselling traject tegemoet te komen. Je kunt met de werkgever overleggen of dit voor jou tot de mogelijkheden behoord.
U heeft een klacht, wat nu?
Meestal lost een goed gesprek met uw therapeut uw onvrede of klacht op.
Het is belangrijk om uw onvrede of klacht eerst met uw therapeut te
bespreken. Misschien is er sprake van een misverstand en komt u er samen uit als u kenbaar maak waarover u ontevreden bent of wat u anders wilt. Is het moeilijk uw onvrede onder woorden te brengen? Probeer het dan op te
schrijven en leg deze notitie voor aan uw therapeut. Mogelijk ontstaat er op deze manier een opening om met elkaar te praten en het probleem de wereld uit te helpen.
Als u er samen niet uitkomt
Voelt u zich niet in staat uw onvrede of klacht te bespreken met uw therapeut, laat de situatie dit niet toe of komt u er samen niet uit? Dan kunt u gebruik
maken van een klachtenfunctionaris. Deze ondersteunt u bij het formuleren van uw klacht of onvrede en bij het onderzoeken van oplossingen. Samen met u wordt gekeken naar de mogelijkheden om gehoor te vinden voor uw klacht.
Uw klacht wordt binnen zes weken afgehandeld.
De klachtenfunctionaris is gratis en onafhankelijk.
Inzet klachtenfunctionaris
Heeft u onvrede of een klacht? Neem dan contact op met de
beroepsvereniging waarbij uw therapeut is aangesloten. Zij laten de
klachtenfunctionaris vervolgens contact met u opnemen. Een therapeut die geregistreerd is bij de SCAG, is altijd lid van een beroepsvereniging.
Geschillencommissie Complementaire Gezondheidszorg:
bindende uitspraak
Als de inzet van de klachtfunctionaris of de wijze waarop uw onvrede of klacht is afgehandeld voor u onbevredigend is kunt u zicht wenden tot de
Geschillencommissie Complementaire Gezondheidszorg (GCG). Deze
geschillencommissie is onafhankelijk van de partijen en gespecialiseerd in de complementaire zorg. Een uitspraak van de geschillencommissie over uw klacht (geschil) is bindend, zowel voor u, als voor de therapeut. Soms kan de commissie besluiten een schadevergoeding toe te kennen. Een geschil indienen bij de geschillencommissie kost € 52,50. Kijk voor meer informatie op de website:
https://www.degeschillencommissiezorg.nl/over
ons/zorgcommissies/complementaire-gezondheidszorg/.
Waarover kunt u een klacht indienen?
U kunt een klacht indienen over zaken omtrent de behandeling die u van uw therapeut krijgt of kreeg. Bijvoorbeeld de kwaliteit van de behandeling of de manier waarop u bent bejegend. Maar ook over een onjuiste beoordeling door de therapeut, schade ontstaan door de behandeling of over beschadigde/vermiste eigendommen.